Wyłudzanie pieniędzy od osób starszych nie traci na popularności. Przestępcy działający metodą „na wnuczka” czy „na policjanta” wciąż oszukują, głównie starsze osoby. Wyłudzają pieniądze, które często stanowią wszystkie oszczędności seniorów. Nie bądźmy obojętni! Ostrzeżmy naszych krewnych i znajomych, że mogą do nich telefonować osoby podszywające się pod członków rodziny lub członków różnych instytucji, takich jak policja czy administracja. Uczulmy ich jak mają reagować w takich sytuacjach, czego bezwzględnie nie powinni robić i na co zwrócić uwagę.

Na wnuczka –  oszust podaje się za krewnego. Dzwoni do ofiary mówiąc, że jest np. jej wnukiem, synem,… Tak prowadzi rozmowę by przekonać, że faktycznie jest tą osobą, za którą się podaje. Oszuści, to nie tylko mężczyźni! To wyjątkowo perfidny rodzaj przestępstw, w których ofiarami padają przede wszystkim osoby w podeszłym wieku, tracąc często wszystkie oszczędności życia.

Pod pozorem niepowtarzalnej okazji (np. promocja w sklepie, okazyjny zakup mieszkania), lub nagłego nieszczęścia (np. wypadek samochodowy, porwanie, choroba), zwraca się z prośbą o natychmiastową pomoc finansową. Oszust prosi o przygotowanie gotówki do odbioru z mieszkania ofiary lub wykonanie przelewu na konto bankowe albo nawet wspólne wyjście do oddziału banku, aby wypłacić pieniądze z konta. W większości przypadków oszust podsyła „zaufaną osobę”, mówiąc, że nie może po pieniądze przyjechać osobiście, ale za chwilę przyjedzie po nie jakiś znajomy. Ofiara, wierząc że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie, zostaje okradziona.

Oszuści podszywają się także pod pracowników takich instytucji, takich jak np. Policja, Administracja, Urząd Skarbowy, ZUS, itp.

Pamiętaj!

  • Bądź ostrożny/a w kontakcie z nieznajomym.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
  • Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
  • Wszelkie telefoniczne prośby, w tym z zagranicy o pomoc, grożą utratą pieniędzy.
  • Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję!

Na dostawcę prądu lub usług telekomunikacyjnych – rzekomi przedstawiciele firm energetycznych pod pozorem kontroli licznika spisują dane, proszą o ostatnią fakturę za prąd lub telefon i internet, dowód osobisty i szybko podsuwają nową umowę do podpisania, twierdząc, że starą trzeba zaktualizować. W ten sposób senior zupełnie nieświadomie zmienia sprzedawcę energii. Dopiero po pierwszej fakturze okazuje się, że wychodzi to drożej, bo musimy np. opłacać obowiązkowe ubezpieczenie. Czasami, żeby się uwiarygodnić, oszust najpierw dzwoni, uprzedzając, że przyjdzie do nas jeszcze raz inkasent, bo źle spisał licznik, i poprosi też o podpisanie protokołu – w rzeczywistości będzie to umowa z nowym sprzedawcą energii.

Pamiętaj!

  • Umowę zawartą poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli na przykład w domu, można wypowiedzieć w ciągu 14 dni od jej podpisania. Wystarczy złożyć pisemne, podpisane własnoręcznie oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
  • Gdy nie zmieścimy się w 14-dniowym terminie, możemy jeszcze powołać się na art. 84 Kodeksu cywilnego – zostaliśmy wprowadzeni w błąd.

Zaproszenia na bezpłatny pokaz / badanie/ odbiór nagrody – w firmach prowadzących tego typu sprzedaż pracują specjalnie wyszkolone osoby. Prezenterzy dobrze znają mentalność ludzi starszych. Duże pokazy handlowe często poprzedzają występy znanych satyryków lub badania „lekarskie”. Zdarzają się także oszustwa polegające na tym, że sprzedający przekonuje, że wysoka cena podyktowana jest specjalnymi właściwościami produktu. Taka forma sprzedaży praktykowana jest na rozmaitych pokazach. Trzeba pamiętać o tym, że nikt nikomu nie zabrania wydawania swoich pieniędzy na co chce i jak chce. Jeśli ktoś chce coś kupić za daną kwotę to jest to jego sprawa. Jednak jeśli decyzja o zakupie została podjęta pod wpływem nieprawdziwych informacji, np. sprzedawca poinformował o specjalnych właściwościach leczniczych danego produktu, popartych badaniami klinicznymi, a w rzeczywistości produkt nie posiada wymienionych atrybutów i nie zostały przeprowadzone żadne badania w tym kierunku, to w tej sytuacji mamy do czynienia z oszustwem.

Pamiętaj!

  • Nie kupuj bez namysłu  – zanim kupisz, zweryfikuj informacje.
  • Nie wierz w darmowe prezenty. „Dla każdej osoby atrakcyjny upominek” – uważaj, ponieważ może się okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a darmowa wycieczka do miejsca kultu religijnego może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą naczyń do gotowania.
  • Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa. „Nie może pan/pani odstąpić od umowy” – sprzedawca, który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw. Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania produktu.
  • Nie ulegaj namowom. „Tylko dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie” – pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz.
  • Pamiętaj, nie jesteś sam. Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy.

Na dostawcę prądu lub usług telekomunikacyjnych – rzekomi przedstawiciele firm energetycznych pod pozorem kontroli licznika spisują dane, proszą o ostatnią fakturę za prąd lub telefon i internet, dowód osobisty i szybko podsuwają nową umowę do podpisania, twierdząc, że starą trzeba zaktualizować. W ten sposób senior zupełnie nieświadomie zmienia sprzedawcę energii. Dopiero po pierwszej fakturze okazuje się, że wychodzi to drożej, bo musimy np. opłacać obowiązkowe ubezpieczenie. Czasami, żeby się uwiarygodnić, oszust najpierw dzwoni, uprzedzając, że przyjdzie do nas jeszcze raz inkasent, bo źle spisał licznik, i poprosi też o podpisanie protokołu – w rzeczywistości będzie to umowa z nowym sprzedawcą energii.

Pamiętaj!

  • Umowę zawartą poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli na przykład w domu, można wypowiedzieć w ciągu 14 dni od jej podpisania. Wystarczy złożyć pisemne, podpisane własnoręcznie oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
  • Gdy nie zmieścimy się w 14-dniowym terminie, możemy jeszcze powołać się na art. 84 Kodeksu cywilnego – zostaliśmy wprowadzeni w błąd.

Zaproszenia na bezpłatny pokaz / badanie/ odbiór nagrody – w firmach prowadzących tego typu sprzedaż pracują specjalnie wyszkolone osoby. Prezenterzy dobrze znają mentalność ludzi starszych. Duże pokazy handlowe często poprzedzają występy znanych satyryków lub badania „lekarskie”. Zdarzają się także oszustwa polegające na tym, że sprzedający przekonuje, że wysoka cena podyktowana jest specjalnymi właściwościami produktu. Taka forma sprzedaży praktykowana jest na rozmaitych pokazach. Trzeba pamiętać o tym, że nikt nikomu nie zabrania wydawania swoich pieniędzy na co chce i jak chce. Jeśli ktoś chce coś kupić za daną kwotę to jest to jego sprawa. Jednak jeśli decyzja o zakupie została podjęta pod wpływem nieprawdziwych informacji, np. sprzedawca poinformował o specjalnych właściwościach leczniczych danego produktu, popartych badaniami klinicznymi, a w rzeczywistości produkt nie posiada wymienionych atrybutów i nie zostały przeprowadzone żadne badania w tym kierunku, to w tej sytuacji mamy do czynienia z oszustwem.

Pamiętaj!

  • Nie kupuj bez namysłu  – zanim kupisz, zweryfikuj informacje.
  • Nie wierz w darmowe prezenty. „Dla każdej osoby atrakcyjny upominek” – uważaj, ponieważ może się okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a darmowa wycieczka do miejsca kultu religijnego może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą naczyń do gotowania.
  • Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa. „Nie może pan/pani odstąpić od umowy” – sprzedawca, który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw. Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania produktu.
  • Nie ulegaj namowom. „Tylko dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie” – pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz.
  • Pamiętaj, nie jesteś sam. Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy.